TEMUBUAL BERSAMA USAHAWAN CENDAWAN: PN ZAINON ARIFFIN.

Saya telah menemubual seorang usahawan cendawan tiram dari Ulu Selangor iaitu Pn Zainon Ariffin. Pn Zainon, 45 tahun adalah lulusan UITM dan ibu kepada 3 orang anak telah mengusahakan cendawan tiram kelabu hampir 2 tahun. Ladangnya, Genting Permai Resources yang terletak di Batang Kali seluas satu setengah ekar di usahakan bersama keluarga dan seorang pekerja tetap. Saya kagum dengan Pn Zainon yang ramah, tidak lokek ilmu dan sporting menjawab soalan, rasanya perbualan tersebut bukan sekadar temubual, tetapi lebih kepada temulawak.

SAYA: Bagaimana puan bermula dalam perusahaan cendawan ini?
PN ZAINON: Saya bersara awal dari Telekom, selepas beberapa bulan duduk di rumah, saya rasa eloklah berbuat sesuatu. Kebetulan kawan saya dari Shima Agro mengusahakan cendawan dan tawarkan contract farming dengan saya. Orang lain cari kursus dan pinjaman dahulu, saya terbalik, saya tanda tangan kontrak dahulu. Baru cari kursus dan bantuan kerajaan. Pemasaran sangat penting, oleh itu saya ikat kontrak dahulu untuk menjamin pemasaran. Ramai pemborong berjanji akan ambil cendawan dari kita, tetapi akhirnya mereka tidak datang, itu biasa terjadi. Jadi saya mengikat kontrak dahulu bersama Shima Agro dengan modal permulaan RM50 000.

SAYA: Bagaimana puan dapatkan bimbingan dalam perniagaan ini?
PN ZAINON: Pertama sekali apabila menandatangani kontrak tersebut, mentor saya adalah Shima Agro sendiri. Kemudian saya mengikuti kursus Jabatan Pertanian selama 3 hari di Putra Jaya. Saya juga mengikuti kursus praktikal dan teori selama 8 minggu di Agro Pac anjuran UPM. Kami di bawa melawat ladang-ladang cendawan seperti di CMC dan MITA.

SAYA: Boleh puan ceritakan sedikit tentang ladang puan?
PN ZAINON: Ladang saya seluas satu setengah ekar di Batang Kali, Ulu Selangor. Saya mengusahakan cendawan tiram kelabu. Setakat ini hanya setengah ekar yang di gunakan untuk rumah cendawan, rumah rehat dan bengkel. Ada 3 buah rumah cendawan di sini, iaitu rumah cendawan, rumah tuai dan rumah eram. Baru-baru ini pejabat pertanian bermurah hati meminjamkan 2 kuarters kepada saya. Dalam satu rumah ada 6 rak ukuran 20 kaki x 30 kaki. Jarak antara rak pula 17 kaki x 3 kaki. Setiap rak boleh memuatkan 1 500 beg cendawan. Kalau pandai menyusun bolehlah memuatkan 10 000 beg cendawan.

SAYA: Apa kandungan medium yang puan gunakan untuk cendawan?
PN ZAINON: Habuk kayu getah, dedak dan kapur pertanian. Kapur untuk meneutralkan habuk kayu dan dedak itu makanan cendawan.

SAYA: Berapa perolehan dalam sehari dan bagaimana puan memasarkan cendawan?
Jawapan Pn Zainon selanjutnya dan temubual penuh boleh diikuti di blog karier saya: BOKASHI FARMER. klik di sini


No comments: