DUIT BUKAN PENGHALANG


i have to write this. saya belajar sesuatu dari kadet2 saya. apa ertinya bermati-matian mengubah taraf hidup.

AL-KISAH..
baru2 ini semasa pulang dari perpustakaan, saya d approach oleh junior palapes saya. dia mengajak saya join satu perniagaan, memandangkan saya suka berniaga. lagipun sudah hampir sebulan saya berhenti meniaga gerai popia di simpang jalan itu. dia sungguh berahsia ttg kompeni tsebut dan mengajak saya ke ofis mereka d simpang tiga, kuching.

oleh kerana ini sudah pelawaan kedua yg seumpamanya, penuh misteri dan menggeramkan, saya pun setuju nak pergi. saya tinggalkan d rmh semua kad ATM dan cash money, utk mengelakan join tanpa pikir panjang. beria2 junior saya ni ke rumah saya menjemput dgn kereta sewa. sesampainya d ofis mereka, saya makinlah terkejut bila bersalaman dgn hampir 10 org kadet dan pegawai muda palapes unimas d sana. saya mmg terperanjat besar kerana saya kenal muka2 ini!

ZIPPED MY LIPS
maaf, saya pun xdapatlah nak mendedahkan nama kompeni tersebut. sekadar menghormati rakan2 yg terbabit dlm periuk nasi tu. sudah polisi mereka.

semasa wakil mereka show plan kat saya, sardin je muka dia bila minta saya invest rm2.5k. dan dia menyebut dgn lancar dan tenang bila menyarankan saya invest rm12.5k terus. saya rasa macam blur. dan mengorek lagi bagaimana kadet2 ni blh cari rm12.5k sbb saya tau mereka xada duit.

BERUSAHA KUAT & TEKAD
mereka berusaha high&low utk kumpul rm12.5k tu. malah ramai yg labur rm30k. walaupun mereka tidak miliki wang sebanyak itu. mereka mengorek tabung, meminjam dari kawan2 yg jarang jumpa, adik beradik, ibubapa dan ada yg bjaya kumpul dalam 2-3hari! saya rasa kagum!

jgn menyalahkan kompeni tersebut krn bdk2 ini buat loan sana sini. plan kompeni tersebut terbukti berkesan dan ramai yg sdh membuktikan kjayaan mereka. lihat dari sudut ini: wang bukan penghalang.

WANG BUKAN PENGHALANG
apa itu driving force yg buat mereka kumpul duit sebanyak tu sms mereka tau mereka tiada sesen pun. bagaimana mereka berusaha? kalau mereka dapat robohkan halangan duit, mengapa tidak kita?

anda mgkn merancang utk buka pniagaan sendiri. mereka juga. mereka mgkn melabur dlm pniagaan org lain, anda pula melabur dlm idea dan pniagaan sendiri. itu lebih baik! saya tidak mengatakan melabur dlm kompeni org itu tidak baik, ttp melabur dlm idea sendiri itu jg langkah berani. anda juga blh bermula dari kosong.

THINK OUTSIDE THE BOX
fikirlah melangkau kekangan kewangan. berfikir di luar kotak kewangan dpt menghindarkan jln buntu dan mati akal. by hook or by crook, duit itu terpaksa d cari juga. jadi, jgn membunuh idea perniagaan anda terlalu awal. bersabarlah dan fikirlah jauh ke hadapan.

kalau mereka dapat melakukannya, kenapa tidak anda!!


SAYA MENDOAKAN KEJAYAAN ANDA

No comments: