Meraih Peluang Kedua

Sukarkah untuk meraih peluang kedua selepas melakukan kesilapan?

ramai org takut pada kegagalan. kerana percaya tidak mampu meraih peluang kedua dalam hidup. saya ingin ceritakan satu kisah yang saya alami dari perbualan dengan seorg pelajar junior di universiti saya.

semester ini saya harus bekerjasama scr kerja kumpulan dgn junior2 course saya untuk menyiapkan tugasan yg d beri. Semasa meeting kami yg kedua, seorg ahli tidak muncul. salah seorg rakannya memberitahu saya tidak perlulah terlalu bergantung kpd ahli tersebut untuk menyiapkan tugasan, kerana nasibnya di universiti belum pasti lg. Saya terdiam sejenak, kemudian melahirkan rasa simpati. Walaupun saya tidak tahu apa yg terjadi, tetapi saya faham pelajar ini dlm situasi yg sukar & bersendirian.

semalam adlh hari terakhir kami bekerjasama. saya memerhatikan pelajar ini agak pendiam dan tidak mahu menimbulkan byk masalah dlm kumpulan. dia blh memberikan komitmen kepada apa2 kerja yg diberi. pada hari tersebut, saya bertanya padanya apakah perkembangannya sekarang?

pelajar ini menceritakan dia menunggu keputusan seorg datuk. apa yg dpt d lakukannya ialah merayu kpd datuk tersebut utk meringankan hukumannya dan membenarkan dia menduduki peperiksaannya semester ini. dia teruskan jg belajar dan dtg kuliah walaupun keputusan universiti adlh sebaliknya. Buat masa ini dia enggan memikirkan apa kata org lain.apabila pulang ke bilik, dia hanya mahu memikirkan nota2nya shj. surat universiti yg sampai ke rmh tdk d berikan pd ibubapanya. dia memendamnya sendirian.

saya tahu keadaan ini amat sukar baginya. saya katakan teman saya yg d berhentikan universiti pun melakukan hal ini. mereka tidak dpt menceritakan perkara sebenar kerana ia terlalu pahit. dia terkejut. dahulu saya pun memberi reaksi yg sama. saya berikan cth2 teman2 saya yg senasib dgnnya, bagaimana mereka melalui saat2 sukar itu dan bagaimana keadaan mereka sekarang. salah seorg mereka sudah pun menjadi CEO syarikatnya semasa datang pd pentauliahan kami. kami semua slim2, hangus dan cengkung, teman saya ini datang dgn BMW, tunangnya yg cantik, dan perutnya yg ke depan.

pelajar ini memberitahu, partner in crimenya meninggalkan dia sendirian menanggung semua kesalahan. dia sangat marah dan tiada sesiapa dpt menolong. dia pernah terfikir utk terjun bangunan. ia begitu perit baginya kerana makin tinggi kita naik, semakin tinggi tempat menjunam. walaupun begitu, pelajar ini optimis. dia tdk mahu tersungkur. biar kesalahannya yg telah berlalu d jadikan pengajaran berguna dan dia mahu teruskan hidup.

pelajar ini adalah contoh insan yg sedang melalui kegagalan dgn tabah dan sabar. keadaan yg sukar sedang berlaku dlm hidupnya pd waktu ini, tetapi dia menerima kesilapannya dan tlh mula merancang langkahnya pd masa akn dtg.

saya meluahkan rasa kagum dgn kesabarannya dan berharap itu tidak mematahkan semangatnya utk bersaing d universiti ini. Saya berikannya URL ke website billy lim. Supaya apa saja berita buruk selepas ini tidak membuatkannya melompat dari bangunan.






No comments: