PIJOL THE PIPE BUILDER

Cerite ini aku rompak dr penulisan Robert T. Kiyosaki (rich dad poor dad) dlm bukunya 'business school' . nama2 karektor aku dah ubah supaya yg berkenaan tu terpengaruh ngan AGENDA suci & ikhlas aku ni.ngeh ngeh ngeh..(palms rubbing & smiles naughtily)

si penglipur lara: tersebutlah kisahhh...

audience: taibbb.....

Pada zaman Kesultanan Melaka dahulu, disebuah kampong bernama Pekan Kenanga tinggallah dua org sahabat baek bernama hang pijol dan si enal. mereka berdua org miskin..CAIS pagi, makan pagi, CAIS petang, makan petanglah. kalao tak keje sehari, tak mengais la diorg, soru illek

Penghulu kpg tu, Kiyai Hakimi buka la sebidang tanah bendang yg sgt luas. dia nak tulong org kampung, nak merancakkan ekonomi Kenanga. masalah problemnya adlh sumber air tu jauh sangat dr bendang. So tok kiyai upahlah dua org pemuda ni, pijol n enal 2 do the dirty job (kuang kuang kuang). depa kena angkat baldi berisi air dr sungai tu ke takungan air di bendang. setiap baldi di beri upah satu sen..

So, depa kerja keras. sehari depa bleh angkut seratus baldi air. In the end of the day, pijol n enal masing2 dibayar upah SERATUS SEN sehari!!!! kaya!! kaya!! pakcik kaya!! hah, depa di puji2 org kpg..maklum la dah jd org kaya baru. sebulan keje cam ni dah blh beli keta lembu.

Selepas lapan hari membanting tulang, pijol dah sengal2 badan. tapak tgn dia dah merah dan bengkak. mula la upah dia menurun, tak byk baldi lg dia blh bawa. pijol rasa kecewa. mau tak mau, kerja tetap kena kerja. pijol mula berfikir, apa aku blh buat utk ringankan beban? aku takkan mampu kerja mcm ini sepanjang hayatku. aku tak cukup rehat. badan semakin sakit. aku pun semakin hari semakin tua. bila nak kawin?

Ting!!! (light bulb) pijol dapek idea. yes, apa kata aku bina paip dr sungai ke bendang? daripada dibayar ikut bilangan baldi lebih baik kalau aku dapat duit yg tak putus2. mungkin aku terpaksa kerja keras utk bina terusan tp bila dah siap aku tak perlu kerja2 lg. air paip itu akan mengalir tak putus2. mmg visionary betul si pijol ni.

So dia pun ajak sahabatnya enal..

Tu bi kontiniu in Pijol the Pipe Builder II

No comments: