JUTAWAN: Sifu Kewangan Luar Kampus

UNIVERSITI & DUNIA REALITI
Pernah terfikir x, adakah universiti mengajar kita jd berjaya dgn jd KAYARAYA?
jwpn saya, universiti mengajar kita berjaya dgn jd berilmu. varsiti mbuka pluang pkerjaan yg semakin baik, peluang kpd pluang kpd pluang nak maju dgn lbh luas. tetapi.. dak U semue kita mesti sedar...utk jd sukses n byk harta, kita mesti BELAJAR JD KAYA. sesuatu yg anda mesti cari sendiri.

BERITA BAIK
itu berita baik sebenarnya. itu bukti Allah maha adil kpd semua makhluk. hatta pendatang asing, penoreh getah, OKU atau si buta huruf pun boleh jd jutawan. berita baik pd rakan2 yg gagal masuk universiti dan terasa kecil diri. atau pas spm je pastu sara famili. rupa2nya rahsia menjadi seorg hartawan tidak diajar di universiti.

kalau pemikiran jutawan benar2 diterapkan dlm minda siswazah, saya percaya budak ekonomi n bisnes adlh graduan plg cemerlang, dahsyat lg dr dak sains, kuar dgn idea n mentaliti keusahawanan yg kental, kurang pengangguran dan makan gaji.jgn marah, itu bkn salah anda atau sesiapa dan maafkan saya, saya langsung tdk berniat memperendah2kan rakan2 ekonom n bisnes.

SAMALAH KITA..
graduan sains pun senasib jg..ye tak? cuma, kalau subjek membina kekayaan ni diimplement di U, pasti course bisnes ni membongkar formula kaya, sehinggakan kita berasa gerun tgk bakal2 apprentice ni.malah dak bisnes leh ajar undergrad lain rahsia berfikir spt org kaya.tetapi secara umumnya, kita kuar U dgn nasib yg hampir sama. pun begitu, bkn salah universiti. TIDAK

Aku pun x kaya seposen habuk semasa sdg menulis blog ni. tapi saya dah bertemu simpang menuju KEBEBASAN KEWANGAN yg dipusu2kan olh ramai org. jd, marilah kita berkongsi pengetahuan, walau sekadar maklumat

FINANCIAL FREEDOM
ideologi, prinsip2 membina kekayaan harus DIPELAJARI SENDIRI drp jutawan. zmn skrg la senang nak blajar dr jutawan dan taikoon bisnes. jgn takut perkataan bisnes. jgn pandang rendah diri sendiri.cari media massa. baca buku motivasi pniagaan, audio kaset, cd.join seminar kekayaan, labur lah skt wang utk seminar. cari mentor dlm bisnes. belajar keusahawanan, pniagaan, pelaburan dan asas kewangan.


mana nak cari?
ini saranan saya, belajar di bicarajutawan.com dan juga wangcyber.com. ini penting, supaya anak2 bangsa kita tau mengurus kewangan.byk org2 yg berjaya disana mengajar budak2 cam kita spy berjaya. semua aspek WANG, dibincang dgn jelas dan hemah.cth keusahawanan, bisnes, hartanah, pelaburan..mereka budiman dan sanggup menolong kita. jgn tunggu lepas grad. jadilah lbh bijak dr bdk kilang yg xmampu msk U tp tau mengubah nasibnya.

HARAPANKU KEPADAMU
harapan saya, antum semua dpt manfaat yg xtersangka2. biar buka mata. saya tdk perlu jd gah utk berkongsi ilmu yg berharga ni. saya hanya perlu jd seorg teman yg menyampaikan khabar gembira.

1 comment:

Dik Mal said...

Universiti bagi kita ilmu dan lebih banyak ilmu..hidangkan buku dan lebih banyak buku..

tp tk ramai guna oppurtunity yg ada...sume graduan boleh mencuba nasib di bidang keusahawanan...

pengalaman yang akan membezakan setiap graduan..

untuk dik mal..kejayaan tidak saya ukur pada sekeping result..tp pada anjakan paradigma seseorang utk keluar dari comfort zone dan apa di buat untuk menaiktaraf kehidupan ini :)